Eerst begonnen met het controleren van het werk wat we uitgevoerd hebben op de vorige sleuteldag. De aansluiting van de remleidingen gecontroleerd. De remleidingen links en rechts achter waren nat aan de buitenzijde deze nog even nagetrokken. Komende tijd deze aansluitingen blijven controleren.
De handrem hebben we de vorige keer niet goed kunnen
afstellen. Er was iets mis bij het afstellen van de remschoenen maar wat?
Denken kan dan helpen. Conclusie we hebben de spindel, tussen de beide remschoenen, voor het afstellen van de handrem verkeerd omgedraaid. Na het los halen van de trommel bleek dit helemaal waar te zijn. Nadat de spindel als basis in de goede richting gedraaid te hebben is de handrem aan beide zijde opnieuw afgesteld. Nu blijkt ook dat je de handrem verder op naar de cabine goed kunt afstellen. Dit dus gedaan. Nu staat de handremhandel vast bij de 8ste klik.
Afstellen van de handrem in de trommel
In afbeelding 1 is te zien wat we afgesteld hebben en dat is achteraf goed fout. Kijk naar de sleuf bij de pijl. Dit kan zo niet dan moet je de handremhandel veel te ver ophalen. Je ziet nu ook dat het getande gedeelte om de spindel te verstellen in de rubberen beschermkap komt, zie de gele pijl.
In afbeelding 2 is te zien hoe de handremspindel moet staan voordat de remtrommel gemonteerd wordt.Kijk, bij de pijl, hoe de sleuf nu staat. Daarna is de remtrommel geplaatst en zijn de remschoenen voor de handrem verder afgesteld. Linksom draaien aan het getande gedeelte van de spindel, zie de gele pijl, drukt de remschoen naar buiten.
De handremhandel is eerst opgehaald tot de 3de tand. Daarna heb ik de moeren,zie de pijlen in afbeelding 3, losgedraaid.
De spindel, zie gele pijl,wordt nu linksom gedraaid. De buitenkabel wordt dan langer.Dit is gebeurd totdat de wielen blokkeren, dit controleren door aan de wielen te draaien. Even controleren wat er gebeurd als de handrem er af gaat. Draaien de wielen dan weer vrij rond dan is ’t goed. Anders de buitenkabel iets korter maken. Nadat alles in orde is, zijn de moeren weer vastgezet.
Denken kan dan helpen. Conclusie we hebben de spindel, tussen de beide remschoenen, voor het afstellen van de handrem verkeerd omgedraaid. Na het los halen van de trommel bleek dit helemaal waar te zijn. Nadat de spindel als basis in de goede richting gedraaid te hebben is de handrem aan beide zijde opnieuw afgesteld. Nu blijkt ook dat je de handrem verder op naar de cabine goed kunt afstellen. Dit dus gedaan. Nu staat de handremhandel vast bij de 8ste klik.
Afstellen van de handrem in de trommel
In afbeelding 1 is te zien wat we afgesteld hebben en dat is achteraf goed fout. Kijk naar de sleuf bij de pijl. Dit kan zo niet dan moet je de handremhandel veel te ver ophalen. Je ziet nu ook dat het getande gedeelte om de spindel te verstellen in de rubberen beschermkap komt, zie de gele pijl.
In afbeelding 2 is te zien hoe de handremspindel moet staan voordat de remtrommel gemonteerd wordt.Kijk, bij de pijl, hoe de sleuf nu staat. Daarna is de remtrommel geplaatst en zijn de remschoenen voor de handrem verder afgesteld. Linksom draaien aan het getande gedeelte van de spindel, zie de gele pijl, drukt de remschoen naar buiten.
De handremhandel is eerst opgehaald tot de 3de tand. Daarna heb ik de moeren,zie de pijlen in afbeelding 3, losgedraaid.
De spindel, zie gele pijl,wordt nu linksom gedraaid. De buitenkabel wordt dan langer.Dit is gebeurd totdat de wielen blokkeren, dit controleren door aan de wielen te draaien. Even controleren wat er gebeurd als de handrem er af gaat. Draaien de wielen dan weer vrij rond dan is ’t goed. Anders de buitenkabel iets korter maken. Nadat alles in orde is, zijn de moeren weer vastgezet.
Het smeren van alle smeernippels in en bij de vooras
Ik heb bedacht dat ’t smeervet er wel al heellang in zit.
Eerder is dit doorgesmeerd met smeervet van ca 20 jaar oud niet ’n echt goed
idee.
De keuze gemaakt om weer te investeren in smeervet. Eerst
maar eens geinformeerd bij de firma Vissers in Horst, de huisleverancier van
mijn ouders. Eerder van hun een goed advies gehad voor de versnellingsbak olie.
Daarop geinvesteerd in 2 kokers spuitvet en een nieuwe
vetspuit.
Eerst alle nippels opgezocht en schoon gemaakt. Daarop alle
smeernippels zodanig gesmeerd dat ’t nieuwe vet eruit komt.Wellicht moet dit
nog ’n keer, na weet ik hoeveel km rijden, om daarmee echt nieuw vet te hebben
zitten bij deze draaipunten.
Het vet wat uit de draaipunten komt is zoveel mogelijk
verwijderd. Zeker zo mooi en schoon.
Het vet wat geadviseerd en gebruikt is, is mobilgrease XHP
222.
Als laatste van deze dag de wielen weer gemonteerd en
handvast gezet.
Om de een of andere reden trek ik nog ‘n keer aan de handrem
en zet deze weer los en moet dan bij de controle van de achteras vaststelleen
dan linksachter de rem te veel sleept. Dit is wel jammer.
Dat wordt dan een controle voor de volgende keer.
Nu wordt er thuis op mij gewacht met eten
Een nuttige post voor velen! Bedankt.
BeantwoordenVerwijderenHans